(0)

Mari Åberg

171 kr
    9-12 arbetsdagar

• Historiska romaner
  • Mari Åberg
Göteborg 1933. Hanna förstod efterhand att hennes far var en märkvärdig person, en selfmade man som det så modernt och amerikanskt hette. Han hade varit inblandad i de flesta stora byggprojekt under 1920-talets Göteborg. Riktigt känd hade han blivit i och med artikeln i tidningen som byggde på hans livsfilosofi och devis - Alla som vill kan. Att komma från mycket knappa omständigheter och bygga upp ett stort företag med från början ingenting mer än sina bara händer, det var en framgångssaga som nästan var för bra för att vara sann i trettiotalets Sverige. Men det var just sådana historier som behövdes för att ingjuta mod och entreprenörsanda i ett land i djup kris. 13-åriga Hanna lever ett priviligierat liv och drömmer om att få resa till Köpenhamn för att utbilda sig till modist. Så sker katastrofen och ingenting kommer mera att bli sig likt. Hon tvingas bryta upp från allt som hon känner till och har kärt för att skapa sig en egen framtid. Och kvar stod en röd resväska är en roman om svek, mod och oväntad vänskap. Tillsammans med Hanna förflyttas vi till 30- och 40-talets Sverige i en berättelse full av nya perspektiv, humor och starka känslor. Sagt om romanen "Inledningen är drivande, huvudkaraktären Hanna fångade in mig direkt. Och kvar stod en röd resväska är en välskriven roman på många sätt. Den har ett driv och en story som engagerar, en huvudkaraktär som klamrar sig fast samt tvistar som inte går att förutse. Jag har läst många böcker sedan jag lärde mig läsa, men jag har aldrig läst någon som påminner om denna. De hundra första sidorna sitter fortfarande kvar i minnet, de är så imponerande bra". Malin Johansson, författare och lektör "En djup och stark berättelse med mycket inlevelse som berör". Daniel Jensen, författare "En bok som inte går fort fram, men vars budskap är tydligt. En tidsresa till ett Sverige på 1930-talet och en ung kvinnas krossade förhoppningar som gör att hon helt ensam får pröva sig fram i det hårda livet. Boken bygger på verkliga händelser och ger den en större tyngd som tidsresa". Ronnie Lundin, författare "Styrkorna är berättarglädjen, miljöbeskrivningarna samt sinnena". Leffe Delo, lektör Om författaren Mari Åberg är 55 år gammal, bor i Malmö och är till professionen sjuksköterska. Hon är gift med två egna och två bonusbarn. Hennes yrkesliv har fört henne via trafikflygledning till resebranchen och vidare till sjukvård och Universitet. I dag arbetar hon inom SOS Alarm AB. Mari Åbergs debutroman har varit i final i Bok-SM och vunnit pris i stora tävlingar och är den första delen i en romantrilogi. Romanen är till stor del skriven på Österlen, i en stuga i bokskogen i närheten av Brösarps backar och Andrarum och är utgiven av Andra rum Förlag.
Historiska romaner
9789163730306
Andra rum Förlag