FAQ - CDON Marketplace

Kom igång

Välkommen till CDON Marketplace. Det är enkelt att sälja här.
Läs mer...

CDON Merchant Center

Ladda upp attraktiva produktbilder, godkänn din order, skriv ut fraktsedlar samt kontrollera avräkningsnotan.
Läs mer...

Försäljning

Vårt mål är att erbjuda våra kunder ett brett produktutbud till attraktiva priser.
Läs mer...

Leveranser

Leverera dina produkter i tid.
Läs mer...

Betalning

Sälj via CDON Marketplace och öka dina intäkter.
Läs mer...

Kom igång

Till topp

Vilka grundläggande krav finns för att företag ska kunna sälja via CDON Marketplace?

  • Företaget ska vara momsregistrerat i något av EU-länderna. 
  • Svenska företag ska även vara registrerade för F-skatt. 
  • Företaget måste klara en kreditprövning. 
  • Företaget måste kunna leverera till och ta emot returer från de länder man väljer att sälja i. 
  • För att sälja på den norska marknaden krävs även att du är registrerad för moms i Norge, samt kan hantera införtullningen av varan till norska kunder.

Hur kommer jag igång med försäljning på CDON Marketplace?

  1. Du börjar med att skicka in en ansökan via vårt ansökningsformulär. Där fyller du i företagsuppgifter och en länk till din e-handel för att vi ska veta vad du vill sälja på CDON Marketplace. 
  2. Vi går igenom ansökningarna efter hand och återkopplar till dig. Blir din ansökan godkänd skrivs ett avtal oss emellan. 
  3. När avtalet är signerat av båda parter får du tillgång till ett administrationskonto och kan ladda upp produkter och komma igång med din försäljning i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Länk till ansökningssidan: https://signup.marketplace.cdon.com/sv-se/#/information


Hur lägger jag upp produkter till försäljning på CDON Marketplace?

  • Genom att integrera via vårt öppna API. 
  • Använda någon av de e-handelsplattformar som byggt integrationer mot CDON Marketplace. 
  • Via vårt manuella verktyg.

I dokumentet nedan ser du vilka e-handelsplattformar som har färdiga integrationer mot CDON Marketplace.

Integrationspartners och e-handelsplattformar

Försäljning

Till topp

Vem är den juridiska säljaren?

I samarbetet mellan ditt företag och CDON Marketplace är det ditt företag som är juridisk säljare och CDON Marketplace står som förmedlare av produkterna. Därmed är du legalt ansvarig vid returer och reklamationer, även efter att ett samarbete eventuellt avslutas.


Kan samma produkt säljas av flera Merchants (återförsäljare) samtidigt?

Ja, och det framgår alltid vilket företag som är säljare av produkten.


Vad får säljas på CDON Marketplace?

Du kan sälja alla produkter som inte faller under kategorin ”produkter som kräver särskilt tillstånd”. För dessa produkter måste skriftligt tillstånd erhållas. Det finns även andra produkter som av olika anledningar är otillåtna att sälja på CDON Marketplace.


Vilka produkter kräver särskilt tillstånd och vilka produkter får inte säljas?

I dokumentet nedan hittar du produkter som kräver särskilt tillstånd samt de produkter som klassas som otillåtna.

Produkter som kräver särskilt tillstånd (PDF)
Products requiring special permission (PDF, English version)


Kan kunder betygsätta mitt företag och sin köpupplevelse?

Ja, efter ett genomfört köp kan kunder betygsätta sin köpupplevelse av just ditt företag på CDON Marketplace. De lämnar sina synpunkter kring köpet och recensionerna finns därefter tillgängliga för alla besökare att ta del av på CDON Marketplace.
Det är oerhört viktigt att hantera kundserviceärenden, skicka orders i tid och se till att sköta sina åtaganden för att ge kunderna bästa möjliga köpupplevelse.


Vilka krav finns gällande prissättning?

Produkter som du säljer på CDON Marketplace ska ha samma priser som i din egen e-handel, inklusive frakt, alternativt kan du ha lägre priser på CDON Marketplace än i din egen e-handel.


Hur ska produktbilder och produkttexter se ut?

  • Produktbilderna ska vara av hög kvalitet. 
  • Produktbilderna ska ha vit bakgrund och endast produkten som saluförs får visas upp på den första bilden. Bilder på produkten i miljö eller vid användning kan användas som extrabilder. 
  • Hålla måtten 500x500px, vår rekommendation är dock 1000x1000px. 
  • Vattenstämplar får inte förekomma på några bilder. 
  • Produkttexter ska alltid vara på lokalt språk och ska på ett tydligt och enkelt sätt beskriva produkten i fråga och dess egenskaper.

Betalning

Till topp

När och hur får jag betalt för sålda produkter?

Beroende på hur stor omsättning ditt företag har via CDON Marketplace erhålls betalning mellan 14 och 30 dagar efter att försäljning har skett. Utbetalning sker automatiskt till det giltiga bankgiro- eller plusgironummer du registrerar hos oss. All utbetalning sker i lokal valuta.


Hur fungerar återbetalning vid retur eller reklamation?

CDON Marketplace hanterar återbetalningarna till slutkund. Vid återbetalning kommer pengarna krediteras ditt företag om utbetalning redan skett för försäljningen.


Vad kostar det om jag har osålda produkter?

Det är avgiftsfritt, CDON Marketplace tar inga avgifter för osålda produkter.

Merchant Center – din portal för att sälja på CDON Marketplace

Till topp

Vad är Merchant Center?

Merchant Center är det verktyg som används för att bedriva försäljning på CDON Marketplace. Här ser du ditt inventory av produkter, orders, försäljningsstatistik, rating & reviews och plockar ut bokföringsunderlag.


Tjänster

Vi erbjuder tillsammans med flera samarbetspartners tjänster inom marknadsföring, översättning och emballering och information om detta hittar du också i Merchant Center.


Hur administreras lagersaldo, prisändringar och uppdatering av produktinformation?

Ändringar via API görs i XML-filer enligt vårt XSD.

Om du har en integrationspartner eller en e-handelsplattform som har en integration mot CDON Marketplace gör du alla ändringar där. Hur du gör ändringar kan variera beroende på vilken partner du jobbar med och frågor kring det kan varje integrationspartner/plattform svara på.

Om du väljer att manuellt hantera produkter laddas dessa upp i det manuella verktyget till Merchant Center. När de väl är uppladdade kan du ändra pris och lagersaldo i Merchant Center. Ändringar av produkttexter och bilder görs åter i det manuella verktyget.

Leveranser

Till topp

Hur lång tid har jag på mig att skicka produkter?

Du bestämmer hur lång leveranstid produkterna ska ha. Produkter ska sedan levereras inom den leveranstid du har valt. Det är möjligt att ha olika långa leveranstider för olika produkter. Vid varje order ska en följesedel från CDON Marketplace skickas med.


Hur ska jag skicka mina produkter?

Du väljer själv vilken speditör du vill skicka med. Det är ditt ansvar att leveransen kommer fram till kunden ordentligt. Vi rekommenderar därför dig att skicka spårbart. När du skickat ordern spårbart kan kunden ta del av spårningsinformationen och följa sin order via ”Mina sidor” på CDON.COM.


Vad gäller om jag är sen med min leverans eller inte kan leverera?

Du ansvarar för att skicka och leverera orders inom det intervall du valt för leverans. Levereras produkten inte inom den utsatta tiden har kunden rätt att häva köpet. Eventuella extrakostnader belastar dig i dessa fall.


Vad gäller vid ånger eller reklamation?

I enlighet med distanshandelslagen har kunden alltid 14 dagars ångerrätt efter att produkten mottagits. Produkten returneras till dig som Merchant på antingen din eller kundens bekostnad. Vid eventuella reklamationer efterföljs riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder för Sverige, Finland, Danmark och Norge, läs mer på: www.arn.se, www.kuluttajariita.fi, www.forbrug.dk, www.forbrukertvistutvalget.no.