FAQ - CDON Marketplace

Kom igång

Välkommen till CDON Marketplace. Det är enkelt att sälja här.
Läs mer...

CDON Merchant Center

Ladda upp attraktiva produktbilder, godkänn din order, skriv ut fraktsedlar samt kontrollera avräkningsnotan.
Läs mer...

Försäljning

Vårt mål är att erbjuda våra kunder ett brett produktutbud till attraktiva priser.
Läs mer...

Frakt

Leverera dina produkter i tid.
Läs mer...

Betalning

Sälj via CDON Marketplace och öka dina intäkter.
Läs mer...

Allmänt

Läs mer...

Kom igång

Till topp

Hur säljer jag mina produkter på CDON Marketplace?
Gå in på Marketplace på CDON.COM och skicka in din förfrågan genom att fylla i alla obligatoriska uppgifter i formuläret.

Kan jag sälja mina produkter i Sverige, Norge, Danmark och Finland?
Ja, som Merchant kan välja att sälja i ett eller flera av de nordiska länderna genom CDON Marketplace. Du måste kunna uppfylla CDON.COMs leveranskrav.

Hur lägger jag upp produkter till försäljning på CDON Marketplace?
Efter att du skickat in en förfrågan till CDON Marketplace och godkänt vårt avtal får du ett log in till CDON Merchant Center där du sedan manuellt lägger upp produkter genom att fylla i alla obligatoriska fält och ladda upp produktbilder. Om din plattform har en koppling mot CDON Marketplace API kan du enkelt föra över produkter direkt från din webbshop.

Vad är CDON Marketplace API?
Den stora fördelen med att vara integrerad mot CDON Marketplace API är att produktadministrationen blir mycket smidigare eftersom du kan hantera dina produkter på CDON Marketplace direkt från din egen e-handelsplattform. Det är ett system som du kan integrera mot ditt eget orderhanteringssystem. API integrationen gynnar främst Merchants som säljer stora mängder produkter på CDON Marketplace.

Vad krävs för att jag ska kunna sälja på CDON Marketplace?
CDON.COM kräver att du har ett svenskregistrerat bolag med giltigt organisationsnummer, F-skatt och momsregistreringsnummer samt att du ska kunna skicka kundorder från Sverige. För att CDON.COM ska kunna göra utbetalningar till dig krävs även att du har ett företagskonto med antingen bankgiro- eller plusgironummer. För att sälja på den norska marknaden krävs även att du är registrerad för moms i Norge samt kan hantera införtullningen av varan till den norska kunden.

Försäljning

Till topp

Hur prissätter jag mina produkter?
Det enda anspråket CDON Marketplace har är att produkten inte skall säljas med ett högre pris än på din egen webbshop. Ett attraktivt pris leder naturligtvis till mer försäljning.

Kan jag ha samma produktutbud på CDON Marketplace som i min egen webbshop/butik?
Ja, det kan du. Det enda kravet vi ställer är att du inte får sälja produkten billigare i din egen webbshop.

Ska jag skicka mina produkter till CDON Marketplace?
Nej. Du ansvarar för ditt eget lager. När du får en order från CDON Marketplace sänder du produkten direkt till kunden.

Hur optimerar jag min försäljning?
Attraktivt prissatta produkter kommer att sälja mer, och ju bättre den säljer desto mer kommer produkten premieras och exponeras för kunden på sajten, vilket leder till än mer försäljning.

Hur ser en bra produkttext/bild ut?
För att göra en produkt attraktiv för en kund måste det finnas bra produktbilder och text. Produktbilderna ska vara av hög kvalitet, ska ha vit bakgrund och minst hålla måtten 280x280px men helst runt 1000x1000px. Vattenstämplar får inte förekomma på bilden. Produkttexten ska vara på lokalt språk och ska på ett tydligt och enkelt sätt beskriva produkten och dess egenskaper. Tänk på att kontrollera stavning och grammatik för att ge kunden en så bra upplevelse som möjligt. För att ännu tydligare framhäva produktens unika egenskaper har du möjlighet att fylla i Unique selling point (USP). Tänk på att dessa ska vara korta och tydliga budskap som berättar varför just denna produkt är unik. Säkerställ att ni äger rättighet till bilderna som publiceras.

Jag har ingen webbshop. Kan jag ändå sälja på CDON Marketplace?
Ja, oavsett om du har en webbshop eller en fysisk butik eller om du är partihandlare kan du sälja dina produkter på CDON Marketplace. Du skall kunna ta emot order och leverera dina produkter till kund inom utsatt tid.

Var hittar jag min försäljningsinformation?
På Merchant Center under fliken ”Dashboard” hittar du information om hur många order du har fått samt hur mycket du har sålt för.

Betalning

Till topp

När får jag betalt för mina sålda produkter?
Beroende på hur stor omsättning ditt bolag har via CDON Marketplace erhålls betalning mellan 14 och 30 dagar efter att försäljning skett.

Hur får jag betalt?
Utbetalningen sker automatiskt till det giltiga bankgiro- eller postgironummer du har registrerat hos oss. All utbetalning sker i lokal valuta.

Hur fungerar återbetalning till kunden vid supportärende av min sålda produkt?
CDON Marketplace hanterar återbetalningarna. Vid återbetalning av order kommer pengarna krediteras din butik om utbetalning redan skett för försäljningen.

Vad kostar det om jag har osålda produkter?
Ingenting. CDON.COM tar inga avgifter för osålda produkter.

Får jag bokföringsunderlag för min försäljning?
Ja. Underlag för din försäljning samt utbetalningar hittar du i Merchant Center.

CDON Marketplace Center

Till topp

Hur ändrar jag på produkt som redan finns på CDON Marketplace?
Ändringar av lagerstatus, produktstatus och pris gör du via Merchant Center eller CDON Marketplace API. Detta slår igenom direkt på CDON.COM. Ändringar av övrig produktinformation så som produkttitel, produktbeskrivning m.m. görs också via Merchant Center eller CDON Marketplace API. Dessa ändringar kräver dock manuellt godkännande och det kan därför ta några timmar innan de slår igenom på CDON.COM.

Kan jag ta bort en produkt när jag själv önskar?
Ja. Du laddar upp en ny fil med ändrad produktstatus, alternativt markerar att din produkt skall vara offline via Merchant Center.

Vad händer om produkttext/bild innehåller ofullständig information?
Om information saknas vid uppladdning av produkttext/bild i Merchant Center kommer du att få tydliga instruktioner och felmeddelanden. För att du skall komma igång med försäljningen så snabbt som möjligt, var noga med att skicka in korrekt information från början.

Hur hanterar jag mitt lagersaldo?
Det är viktigt att du kontinuerligt uppdaterar ditt lagersaldo så att det stämmer på Merchant Center. Vår rekommendation är att du dagligen uppdaterar din information.

Hur uppdaterar jag mitt lagersaldo?
Du uppdaterar ditt lagersaldo i Merchant Center, alternativt via ditt eget orderhanteringssystem om det är integrerat mot CDON Marketplace API. Ändring av lagersaldo uppdateras direkt på CDON Marketplace. När en produkt är helt slutsåld ska den omedelbart tas bort från CDON Marketplace. När en produkt är tillfälligt slutsåld kan den ligga kvar med en Bevakaknapp. Detta innebär att när du får in nya produkter och registrerar det i Merchant Center så får kunder som valt att bevaka produkten mail om att produkten går att köpa igen.

Frakt

Till topp

Hur får jag min orderinformation?
När en order lagts med någon av dina produkter får du en notifiering via e-post (valbart i Merchant Center). Alla dina obehandlade order syns dessutom i Merchant Center.

Vad gör jag när jag får en order?
När du får en order loggar du in i Merchant Center. Där ser du vilka av dina order som ännu inte är behandlade. Inne på varje order hittar du information om vad kunden har beställt, vart produkterna ska levereras samt den information du behöver för att kunna leverera ordern. Packa produkten tillsammans med följesedel, som du enkelt kan skriva ut för varje order, och skicka produkten till kunden. Bifoga även retursedel.

Hur fungerar frakten?
Du väljer själv vilken speditör du vill skicka med, exempelvis Posten, Schenker, DHL och Bring. Det är ditt ansvar att leveransen kommer fram till kunden ordentligt. Vi rekommenderar därför dig att skicka spårbart. En bra och billig variant på detta är Postens ”Skicka lätt”. Observera att Bussgods inte accepteras på grund av för få utlämningsställen.

Hur lång tid har jag på mig att skicka produkter?
24 timmar efter att du erhållit ordern från CDON.COM (beroende på överenskommen leveranstid).

Vad händer om jag är sen med min leverans?
Du ansvarar för att skicka din order till kund inom 24 timmar. Är du sen med din leverans ska du genast meddela CDON Marketplace, ks-merchant@cdon.com, som i sin tur informerar kunden. Levereras produkten inte inom den utsatta tiden har kunden rätt att häva köpet. Eventuella extrakostnader belastar dig i dessa fall.

Vad händer om jag inte kan leverera?
Kontakta genast kundserviceavdelningen på CDON.COM på: ks-merchant@cdon.com, som kontaktar kunden.

Allmänt

Till topp

Hur fungerar kontakten mellan Merchant/CDON.COM/kund?
All kontakt mellan Merchant och kund går via CDON Marketplace. Har du mer än 100 orders i veckan kommer du att få ett separat inlogg för att hantera kundärende rörande dina produkter/orders via vårt system. Har du ett mindre antal orders/kundfrågor kommer CDON.COMs kundservice att hantera frågorna, med input från dig som Merchant. Vi kräver att du svarar på alla frågor från kundservice inom 20 timmar. Vill du meddela något till en kund som köpt en produkt av dig, kontakta CDON Marketplace kundsupport, ks-merchant@cdon.com, så vidarebefordrar vi meddelandet till kunden

Kan samma produkt säljas av flera Merchants samtidigt?
Ja.

Vad får jag sälja på CDON Marketplace?
Du kan sälja alla fabriksnya produkter som inte faller under kategorin ”Otillåtna produkter att sälja på CDON Marketplace”. Du kan läsa om otillåtna produkter under punkten: Otillåtna produkter att sälja på CDON Marketplace.

Otillåtna produkter att sälja på CDON Marketplace
Följande produkter är inte tillåtna att sälja på CDON Marketplace. (Denna lista kan komma att uppdateras utan förvarning och börjar då att gälla så snart den publicerats på Marketplace).

Produkter som är förbjudna eller begränsade att saluföras hos eller säljas på CDON Marketplace.

  • Begagnade produkter, ej inkluderat demoexemplar
  • Djur
  • Droger (inklusive, men inte begränsat till, narkotiska produkter eller annan produkt som kan komma att klassificeras som narkotiskprodukt)
  • Fyrverkerier och explosiva föremål
  • Id-handlingar
  • Tillståndspliktiga eller farliga kemiska produkter eller ämnen (inklusive, men ej begränsat till, växtskyddsmedel och biocidprodukter), godkända skönhetsprodukter kan säljas
  • Kondomer av andra märken än RFSU och Durex
  • Material som kan verka stötande mot folkgrupp
  • Piratkopierat material och bootlegs
  • Produkter som inte uppfyller relevanta säkerhets-, hälso- och miljökrav
  • Stulna produkter
  • Tobak / E-cigaretter
  • Valuta, mynt, sedlar, värdepapper
  • Vapen
  • Varor med import/exportförbud
  • Äkta päls


Kan CDON Marketplace ta bort mina produkter?
Ja.

Vad händer om en kund vill reklamera sin vara?
Om kunden vill reklamera en produkt kontaktar han/hon CDON.COM som i sin tur kontaktar dig som Merchant. Som Merchant kan du sedan själv välja om produkten skall returneras för granskning/reparation eller bytas ut direkt. Merchant ansvarar för och bekostar att defekta och felaktiga varor ersätts med korrekta och fungerande varor. Vid reklamationer följer man riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder för Sverige, Finland, Danmark och Norge, se www.arn.se, www.kuluttajariita.fi, www.forbrug.dk, www.forbrukertvistutvalget.no

Vad händer om en kund ångrar sitt köp?
I enlighet med Distanshandelslagen har kunden alltid 14 dagars ångerrätt efter att produkten mottagits. Vill kunden använda sig av ångerrätten och returnera en produkt skall kunden kontakta CDON.COMs kundservice. Produkten måste vara i nyskick för att få returneras och beroende på avtal så står kunden själv för returavgiften, alternativt tas ingen returavgift ut. Vår fraktsedel med din returadress skall alltid skickas med när du skickar varor till kund.

Vad gör jag när jag får en retur?
Du kontaktar CDON.COM och meddelar RN (returnumret) för att bekräfta att den returnerade varan kommit fram. Handlar det om ett ångrat köp bör du kontrollera att produkten är returnerad i gott skick. Handlar det om en reklamerad produkt bör du kontrollera att reklamationsorsaken stämmer och sedan skicka ut ersättningsvara till kunden, alternativt krediteras kunden av CDON.COM för köpet. OBS! Uppdatera ditt lagersaldo efter en retur.