Kosttillskott

Rätt kosttillskott kan vara ett bra hjälpmedel att nå ditt mål. Här hittar du allt du behöver för just dina behov. Behöver du hjälp med att hitta rätt? Läs vår snabbguide om de vanligaste kosttillskotten.
 
  • Receptbok (pdf)

    Receptbok (pdf) - Recept till våra Slim Shakes Köper du några utav våra Slim Shakes® så...

    49 kr

Oavsett mål med träningen kan ett komplement till din vanliga kost ofta hjälpa dig att snabbare och enklare nå ditt mål. Alla människor är olika och har olika behov, så därför skiljer det sig vilket tillskott din kropp tjänar mest på.

Vi har här valt att dela upp kosttillskott i tre olika kategorier.

Energitillskott som innehåller kolhydrater och protein

Protein behöver kroppen för muskeltillväxt. Protein finns redan i stora delar av din kost (som de flesta andra kosttillskott) men de flesta styrketränande drar nytta av ett ökat intag vilket kan vara svårt att få i sig med vanligt mat. Därför drar många nytta av en proteindryck någon gång (eller flera) under dagen. Det vanligaste sättet är proteinpulver som du kan blanda med vatten eller mjölk.  Styrketränar du samtidigt som du vill gå ner i vikt kan även proteintillskott hjälpa dig att få i dig en ökad mängd protein utan att få i dig mer fett etc.

Kolhydrater är ett snabbt sätt att tillföra kroppen energi, eftersom det enkelt omvandlas av kroppen till glykos.

Snabba kolhydrater i samband med ett träningspass (te.x direkt efter) höjer insulinet höjer proteinsyntesen i blodet och ger dig bättre muskeltillväxt.

Långsamma kolhydrater hjälper dig att få i dig energi långsiktigt, så du orkar mer på träningspassen.

Prestationshöjande kosttillskott

PWO eller pre workout är ett tillskott som precis som namnet antyder är till för att höja prestationen och tas precis innan passet. Det finns många olika typer av prestationshöjare och den upplevda effekten kan variera från person till person, så ibland gäller det att testa sig fram för att hitta det som funkar för dig. Koffein är ett av de vanligaste ämnet att ta som ett PWO, samma uppgigande ämne som finns i kaffe.

Kreatin är en molekyl som du bland annat får i dig när du äter kött eller fisk, kroppen bildar naturligt också en liten del kreatin av sig själv. Normalt får man dock i sig ganska liten mängd kreatin av den mat man äter dagligen. Ett ökat intag av kreatin ger dig en bättre uthållighet i te.x upprepade sprinter som vanligtvis förekommer i sporter, men även styrketräning med relativt höga repsantal. Kreatin har även visat sig öka mängden muskelmassa när du styrketränar.

 

Vitaminer och mineraler

En del vitaminer och mineraler kan vara svåra att få i sig i rätt mängd av bara normal kost. Då kan det underlätta att ta dessa som ett tillskott. Vilka vitaminer du behöver som ett extra tillskott varierar från person till person men det finns en del som de flesta behöver. Livsmedelsverket rekommenderar te.x ett tillskott av vitamin D, speciellt under vinterhalvåret.

Självklart ska du inte ersätta en varierad kost med ett kosttillskott, utan se det som ett supplement till din vardagliga mat.