Joakim Zelmerlööw

270 kr
  • Beräknad leveranstid
    2 - 4 arbetsdagar (Vid val av prioriterad leverans)

• Diverse, Signum saknas
  • Joakim Zelmerlööw
Boken ?Ergonomisk gitarrteknik? är den första boken utgiven i Sverige som behandlar ergonomi för klassiska gitarrister och riktar sig till den som vill förbättra sin gitarrteknik och samtidigt förebygga spelskador. Boken omfattar tretton kapitel uppdelade i tre huvuddelar: psykologi, ergonomi och teknik och täcker in de flesta aspekter som kan ha kopplingar till en försämrad musikerergonomi. Det genomgripande och kompakta innehållet gör den här boken till en utmärkt kompanjon för den seriöst satsande gitarristen. Baksidestexten på bokens omslag:?Ergonomisk gitarrteknik innebär att man har människan som utgångspunkt i spelet, och att man genom att utnyttja förutsättningarna på bästa tänkbara sätt skapar en teknik som är mer ?kroppsriktig?. Denna teknik ser inte bara till det rent gitarrtekniska, utan behandlar också spelproblematik utifrån fysiska och psykiska aspekter, då dessa har minst lika stor betydelse för spelet som den rent motoriska tekniken i sig. Skador och spänningar kan vara ett allvarligt hinder för utvecklingen och kan i vissa fall helt förstöra glädjen att musicera. Dessa skador är effekter av det sätt varpå vi använder vår kropp i gitarrspelet och kan undvikas genom en breddad förståelse och kunskap om spelets påverkan på kroppen. Också psykologiska faktorer kan inverka menligt både på förmågan att lära in och relationen till den egna utvecklingen som gitarrist. I den ergonomiska gitarrtekniken ingår därför att öka förståelsen för vårt tänkande och hur vi på ett bra sätt kan anpassa vårt spel, kropp och psyke till varandra.?Joakim Zelmerlööw är verksam som klassisk gitarrist och kompositör och är utbildad vid Musikkonservatoriet i Falun och Det Konglige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn, Danmark. ?Ergonomisk gitarrteknik? är hans första bok och är ett resultat av närmare åtta års experiment, efterforskningar och undersökningar inom ergonomi, psykologi och gitarrteknik. Ytterligare information hittar du på www.zelmerloow.com
Diverse
Signum saknas
9789163177170